در بیان ثواب زیارت امام رضا(ع)

ساخت وبلاگ

سلام

بعد از یک وقفه تقریبا طولانی دوباره اومدم خدمتتون

جاتون خیلی خالی بود زیارت امام رضا(ع) برای همه ملتمسین دعا هم دعا کردم هم زیارت

دوست دارم به عنوان هدیه مشهد الرضا(ع) حدیثی در مورد زیارت آن امام غریب براتون بیارم

در ثواب زيارت امام رضا (ع)
از حضرت جواد (ع) پرسيدند: ثواب زيارت پدر بزرگوارتان چه ميزان است؟ امام فرمودند: هر کس پدرم علي بن موسي الرضا (ع) را "عارفاً بِحَقِه " زيارت کند، ثواب هزار حج مقبول برايش نوشته مي شود. سؤال کننده گفت: هزار حج؟! [تعجب کرد] امام فرمودند: << إِي وَ اللَّهِ وَ أَلْفَ أَلْفِ حَجَّةٍ >> آري بخدا سوگند، بلکه هزار هزار حج ثواب دارد. (وسائل الشيعه ج14/ص566)

در ثواب زيارت امام رضا (ع)
از حضرت جواد (ع) پرسيدند: ثواب زيارت پدر بزرگوارتان چه ميزان است؟ امام فرمودند: هر کس پدرم علي بن موسي الرضا (ع) را "عارفاً بِحَقِه " زيارت کند، ثواب هزار حج مقبول برايش نوشته مي شود. سؤال کننده گفت: هزار حج؟! [تعجب کرد] امام فرمودند: << إِي وَ اللَّهِ وَ أَلْفَ أَلْفِ حَجَّةٍ >> آري بخدا سوگند، بلکه هزار هزار حج ثواب دارد. (وسائل الشيعه ج14/ص566) اگر پذيرش اين معنا قدري سخت است، به اين دليل است که ما هنوز نسبت به مقام اهل بيت (ع) شناخت پيدا نکرده ايم.
با عنايت به اين دو روايت در باب فضيلت زيارت امام رضا و با اشارت به حديث حضرت که فرمودند: << هر کسي که معصومه (س) را در قم زيارت کند مثل اين است که من را زيارت کرده است >>، ثواب و ارزش والاي زيارت حضرت فاطمه معصومه (س) مشخص مي شود.
اما چند روايت را اختصاصا در باب فضيلت زيارت شخص حضرت معصومه (س) بيان مي کنيم.
حضرت رضا (ع) فرمودند: << مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ >> اگر کسي خواهرم را در قم زيارت کند بهشت بر او واجب مي شود. (بحارالانوار ج57/ص228)
امام صادق (ع) در باره ي نوه ي بزرگوارشان فرمودند: << سَتُدْفَنُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلَادِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ >> دختري از تبار من در شهر قم مدفون خواهد شد، نامش فاطمه است، کسي که او را زيارت کند بهشت بر او واجب مي شود. (مستدرک ج10/ص368)
اين روايات جايگاه رفيع و کم نظير حضرت را در بين امام زادگان نشان مي دهد.
امام صادق (ع) فرمودند: << الا إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ، أَلَا إِنَّ لِرَسُولِ اللَّهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِينَةُ، أَلَا وَ إِنَّ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ، أَلَا إنّ حَرَمي و حَرَم وُلدي مِن بَعدي أَلَا إِنَّ قُمَّ الْكُوفَةُ الصَّغِيرَةُ، أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِيَةَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ تُقْبَضُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِيعَتِي الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ >> بدانيد که خداوند سرزمين امن [حرم] دارد که آن مکه است، رسول خدا (ص) حرمي دارد که آن مدينه است، اميرالمومنين (ع) حرمي دارد که آن کوفه است، بدانيد حرم من -امام صادق(ع)- و حرم فرزندانم بعد از من -امام موسي کاظم و ساير ائمه معصومين- شهر قم است. بدانيد شهر قم، کوفه ي کوچک است. بدانيد بهشت هشت درب دارد، سه درب از آنها به قم منتهي مي شود. در آنجا دختري از تبار من دفن مي شود که نامش فاطمه دختر موسي بن جعفر است، جميع شيعيان ما به شفاعت ايشان وارد بهشت مي شوند.
چرا براي قم اين تشبيه بکار برده شده؟ هنگامي که امام زمان (عج) ظهور مي کنند، پايتخت حکومتي خود را شهر کوفه قرار مي دهند. دومين شهري که حضرت (عج) به آن توجه خواهند کرد، شهر قم است. بهمين جهت آن را کوفه کوچک مي نامند.
در انتهاي حديث در خصوص شفاعت ايشان سخن به ميان آمده که در زيارت نامه ايشان نيز ذکر شده است. مقام شفاعت عمومي براي همگان نيست. اگر مي گويند مومن شفاعت مي کند، تنها شامل حال 70 نفر مي شود يا اگر مي گويند عالم ربّاني شفاعت مي کند، تنها مي تواند از شاگردان و مستمعين خود شفاعت مي کند. فقط ذوات مقدسه معصومين (ع) هستند که مقام شفاعت عمومي دارند. حضرت معصومه (س) با اينکه جزء اين ذوات نيستند اما طبق فرمايش امام صادق (ع) نسبت به جميع شيعيان حق شفاعت دارند. نکته روايت اينست که حضرت نسبت به عموم شيعيان حق شفاعت دارند و نه عموم مردم. شفاعت عمومي خلايق مختصّ وجود مبارک حضرت زهرا (س) است.

(فصلت)قرآن و تعالیم آن...
ما را در سایت (فصلت)قرآن و تعالیم آن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 0fosselatf بازدید : 233 تاريخ : سه شنبه 18 آبان 1395 ساعت: 5:18